Byttehelgen
Hvordan en sponsoravtale kan gjøres relevant for folks hverdagsøkonomi

Byttehelgen

Utfordring

 

Relevant sponsorat

Sparebank 1 ønsker å utnytte sin sponsoravtale med Norges Skiforbund på flere måter enn å klistre logoen sin på idrettsutøvere og idrettsarenaer. Brandlab ble bedt om å utvikle et kommunikasjonskonsept som aktiverte sponsoratet overfor familier med barn. I en spørreundersøkelse avdekket vi at 1 av 6 familier ikke lar barna være med på en idrett fordi det var for dyrt.

Byttehelgen
Byttehelgen
Byttehelgen

Grep

 

Ja til brukt!

Idrettsklubber over hele landet arrangerer dager hvor det kjøpes og selges brukt sportsutstyr. Gjenbruk av utstyr er god økonomi når klubben tjener på det, de som leverer brukt utstyr tjener på det, og ikke minst de som kjøper nytt brukt tjener på det.
Sammen med representanter fra bankene kom vi frem til at vi kunne skape en arena hvor salg av brukt utstyr ikke skjer i dag, og gjøre eksisterende arenaer tydeligere. Ildsjeler for bruktmarkeder ble intervjuet og banken tilbød en «byttehelgpakke» som gjorde det enklere for klubbene å markedsføre og arrangere. Skistjernene våre støttet tiltaket ved å heie på brukt utstyr gjennom annonsekampanjer, filmer og deltakelse. Dette synes de var en meningsfull måte å bidra på.

Byttehelgen
Byttehelgen
Byttehelgen

Resultat første prøveår

 

Over 50 idrettslag meldte seg på byttehelgen og over 10.000 barnefamilier besøkte byttemarkedene. Høy omsetning for klubbene og mange fornøyde barn fikk flott brukt skiutstyr. For SpareBank 1 resulterte tiltaket i en utrolig respons i sosiale medier, over 50 medieoppslag, nyhetsinnslag i NRK og TV2. Oppslagene var udelt positive, fokuset var på landslagsutøvere som snakket om brukt, om klubber som arrangerte og kunder som kjøpte brukt til priser som var smarte for lommeboka. Alle klubbene ønsker å være med på byttehelgen i 2016 og roser banken for å delta på en arena som er viktig for folks hverdagsøkonomi.

Byttehelgen
Byttehelgen
Byttehelgen