FINN
Mest kjent og best likt, og like motivert for å bygge merkevaren inn i fremtiden

strategikommunikasjonidentitetdesigndigital

Ny Finn-logo

Utfordring

 

FINN er en av Norges mest kjente og best likte merker. Fra å være den dominerende annonseplattformen opplever de nå stor konkurranse fra globale aktører som Facebook og Google, men også fra nisjebedrifter som Über og Airbnb som i dag har endret mye av konkurransesituasjonen.

Videreutviklingen av et så sterkt merke er en utfordrende oppgave da både brukere og ansatte er sterkt knyttet og engasjerte. Brandlab ble hyret inn for å oppdatere merkevareplattform- og strategi, for både innhold og metodologi.

Grep

 

En tydelig rolle

En merkevarestrategi og –plattform ble utviklet for å bedre knytte merkevaren opp mot forretningsstrategien som ble utviklet i 2014/15. Et av de viktigste grepene i strategien, er at FINN skal finne tilbake til pioneren i seg selv. FINN’s visuelle identitet ble også fornyet da de gikk fra et identitetssystem basert på en tradisjonell verktøykasse, til et komplett de designspråk tilpasset en digital merkevare.

FINN

Grep

 

Personlighet i tjenesten

En morsommere og mer inspirasjonsrik identitet ble skapt ved å redesigne kjerneelementer som logo og fargepalett.
FINN’s tjenester utvikles in-house, og Brandlab utviklet visuelt og verbalt materiell og eksempler som skulle inspirere implementeringen av identiteten digitalt. I tillegg til å integrere identiteten i kjernen av brukeropplevelsen.

FINN

Grep

 

Merkevaresenter

Et omfattende profil- og merkevaresenter ble utviklet for å gjøre overgangen til ny identitet så smertefri og enkel som mulig, for alle involverte i prosessen. I tillegg laget Brandlab en film og en interaktiv testmodul for den nye merkevarestrategien – slik at alle ansatte kunne teste sine kunnskaper om den nye strategien.

FINN
FINN

Resultat

 

De 400 ansatte i FINN har mottat den nye merkevare strategien med åpne armer – og får ny energi av skiftet som skal gjøres; At FINN skal finne tilbake til pioneeren i seg selv. Per i dag ser vi signifikant økning i alle relevante KPI’er, men mer viktig er det at forholdet til brukerne står like sterkt.

FINN
Å si til oss selv at vi vil ta rollen som pioner i dette markedet nok en gang, det har gitt oss masse energi.
Hanne Lill Johnsen – markedsansvarlig