Visit Oslo
En merkevare for folk med et hjerte som banker for Oslo

designidentitetstrategiimplementasjonkommunikasjon

Visit Oslo

Utfordring

 

Fornyelse

VisitOSLO fungerer som byens offisielle og besøksbransjens felles markedsføringsfunksjon, turistinformasjon, konferansestøtte og møteplass. I 2013 fikk hovedstadens offisielle vertskap mer press fra kommune og eiere på å fornye seg og levere bedre resultater. Da Bente Holm ble ansatt for tre år siden la hun sammen med styret, ledergruppen og hele organisasjonen en helt ny strategi sammen med Brandlab.

Visit Oslo

Grep

 

Ny strategi

Den nye strategien ble utviklet basert på Brandlabs metodeverk og har fungert både som forretningsstrategi og merkevarestrategi. En tilhørende ambisiøs digitalstrategi ble også utviklet sammen med Brandlab. Denne har i stor grad vært ”beviset” og spydspissen i organisasjonens transformasjon fra markedsleder blant destinasjonsselskapene i Norge, til en digital pioner. Gjennom aktiviteter som tydelig bryter med tidligere strategi og setter fokus på det nye, har VisitOSLO blitt et prisvinnende og høyt beundret digitalt fyrtårn både i reiselivsnorge og blant destinasjonsselskap i Europa.

 

Nye målgrupper

VisitOSLO ønsket å representere byen på en enklere, tydeligere og mer tilgjengelig måte, og inviterte derfor hele Oslo inn i arbeidet med en ny visuell profil som gir rom til mye mer enn de kjente turistattraksjonene. Innhold fra de besøkende brukes aktivt. At nedslagsfeltet er utvidet og inkluderer nye grupper, bekreftes gjennom kontinuerlige målinger av det digitale fotavtrykket. Den visuelle identiteten spiller på lag med og bygger oppunder strategien om å fremme og booste Oslo fremfor VisitOSLO, og VisitOSLO benytter logoen aktivt for å promotere de ulike aspektene ved byen.

 

Nytt besøkssenter

Det er også designet et nytt besøkssenter (turistinformasjon) på Østbanehallen. Dette gjennomsyres av profilen, og er holdt skandinavisk, lekent og inviterende, med touch skjermer som er laget spesifikt for god interaksjon. Profilen er i sin helhet laget for å kunne vare, for å kunne fylles med innhold, og for å kunne benyttes som et tydelig kommunikasjonsverktøy. Den er leken og kan benyttes i alt fra store utendørsflater til veggdekor, animasjon og interaktive skjermbaserte flater.

Visit Oslo
Visit Oslo
Byens befolknings store kjærlighet til Oslo fortsetter å gjenspeile seg i VisitOSLOs strategi
Bente Holm, Administrerende direktør, VisitOSLO

Resultat

 

Nye målinger av nye ting

VisitOSLO laget et nytt verktøy for å måle Oslos digitale fotavtrykk og satte ambisiøse mål for å øke dette fotavtrykket. Slik kan VisitOSLO følge flytting av mediebruk, blant annet fra Facebook til Instagram og Snapchat.

diggeroslo-kampanjen engasjerte og fortsetter å engasjere bransjen og byen og har fått en rolle blant byens egen befolkning. I tillegg har VisitOSLO nå et åpent API for distribusjon av innhold om hva som skjer, som er tatt i bruk av flere mediehus, en ny app hvor du kan kjøpe billetter i arrangementskalenderen. Dessuten finnes det nå en egen buzz-avdeling som har blitt en svært aktiv formidler av Oslo som opplevelsesby.

Visit Oslo
 

Målingen på Oslos digitale fotavtrykk ble blant annet basert på aktive handlinger (engasjement) fra VisitOSLOs egne følgere i sosiale medier, innholdselementer skapt av andre; sosiale medier, blogger, artikler, Twitter, eksponeringer av VisitOSLOs innhold på web, nedlastninger av app, og aktive handlinger (engasjement) fra VisitOSLOs egne følgere i sosiale medier. I 2015 vant VisitOSLO gull i kategorien sosiale medier under HSMAI prisutdelingen (reiselivsnæringens ”Oscarutdeling”). Juryen begrunnet prisen med at VisitOSLO «etterlever sin sosiale strategi både i teori og praksis» og at «det er inspirerende å se at faglig teft trumfer økonomiske begrensinger og, når gjort riktig, hvilke fantastiske resultater det kan gi».

Det er inspirerende å se at faglig teft trumfer økonomiske begrensinger
HSMAI, jury-begrunnelse
Visit Oslo